تبادل نظر با بیژن بیژنی درباره خوشنویسی با گریزی به موسیقی

به گزارش مهسان بلاگ، بیژن بیژنی تاکید می نماید متولیان حوزه فرهنگ باید برای رونق بیشتر هنر خوشنویسی راهکاری پیدا و برنامه ریزی نمایند. او می گوید: اگر در حوزه موسیقی درنگ می کردیم، این سازها که در ایران متولد شده اند به نام کشورهای دیگر ثبت می شد.

تبادل نظر با بیژن بیژنی درباره خوشنویسی با گریزی به موسیقی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بیژن بیژنی، هنرمند کشورمان که هم در زمینه خوانندگی و هم در حوزه خوشنویسی فعالیت دارد، به بهانه مطرح شدن پیشنهاد ثبت هنر خوشنویسی به نام کشور ترکیه، در گفت وگویی با موضوع خوشنویسی با ایسنا شرکت و سخنانش را در این زمینه چنین شروع کرد: اگر ما در حوزه خوشنویسی درنگ کنیم همین اتفاق می افتد و این در حالی است که هنر خوشنویسی ایران از صندلیی استثنایی برخوردار است.

  • آشنایی با تاریخچه خوشنویسی در ایران

این هنرمند درباره صندلی هنر خوشنویسی در جهانی امروز هنرهای تجسمی کشور، با تاکید بر اینکه خوشنویسی یکی از اصیل ترین هنرهای ایران است، گفت: به هر موزه ای که در جهان بروید و نقشی از ایران را در آنجا ببینید، حتما یکی از هنرهای درخشان خوشنویسی که از گذشته به جای مانده اند را می بینید.

او ادامه داد: آثار خوشنویسی کهن و کتاب هایی که خوشنویسان کتابت کردند و نمایش آنها در موزه های داخلی و خارجی نشان می دهد که خوشنویسی در گذشته بسیار مورد احترام بوده است. البته هنوز هم خط خوش در میان مردم با اقبال روبرو می گردد و می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، اما متاسفانه دیگر این هنر همچون گذشته رونق ندارد.

بیژنی که از خوشنویسان ممتاز انجمن خوشنویسان ایران است، در ادامه سخنان خود یادآور شد: در واقع می توان گفت تا زمانی که هنوز هنر خوشنویسی دیجیتال نشده بود، شرایط این هنر و هنرمندان آن بسیار بهتر بود. طبیعتا از زمانی که خوشنویسی دیجیتال شد، سفارش خوشنویسان بسیار کاهش پیدا کرد. پیش از این عبارتی را که می خواستند خوشنویسی نمایند به خوشنویسان و خطاط ها سفارش می دادند، اما الان دیگر این سفارش ها وجود ندارد و به صورت دیجیتالی انجام می گردد. احساس می کنم که آرام آرام به این سمت پیش می رویم که درحالی که خوشنویسان در خلوتشان کار می نمایند، کتاب های اشعار حافظ، شاهنامه، خیام و ... به شیوه دیجیتالی خوشنویسی می گردد.

این هنرمند خوشنویس همچنین با اشاره به انتقادهایی که مبنی بر به روز نشدن هنر خوشنویسی مطرح می گردد، اظهار کرد: به طور کلی نمی توان اصالت هنرهای کهن را تغییر دارد، بلکه باید برای حفظ و پیشرفت آنها کوشش کرد؛ به عنوان مثال موسیقی اصیل ایرانی که جان مایه سرزمین و هویت ملی ما است، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، اما امروز نسل جوان بیشتر به سمت موسیقی های مصرفی می رود.

او ادامه داد: یا اینکه نباید با آمدن فرش های ماشینی، اصالت و زیبایی فرش های دستباف را زیر سوال برد. فرش دستبافت جانی در نقوش خود دارد و تار و پودهایی که توسط سر انگشتان هنرمندان گره خورده است، حس خوبی را به انسان منتقل می نماید. بر همین اساس نیز خوشنویسی اصیل با خوشنویسی دیجیتال بسیار متفاوت است. به هر حال باید این نکته را هم در نظر داشت که خوشنویسی دیجیتالی از خلاقیت چندانی برخوردار نیست. به عنوان مثال ن در خوشنویسی دیجیتال در همه جا شکل یکسان دارد و ساختار آن معین است؛ اما خوشنویسی که با قلم می نویسد در هر جایی تمهیداتی برای ترکیب بندی ها و زیبایی اثر استفاده می نماید که در همان لحظه اتفاق می افتد.

این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه یادگیری هنرهای اصیل بسیار پر زحمت و رسیدن به کمال آن بسیار سخت است، اعلام نمود: خوشنویسی نیز از جمله هنرهایی است که یادگیری آن فرآیند زمان بر و البته سختی است. به عنوان مثال یادگیری خط نستعلیق و رسیدن به کمال این هنر، کار 5 یا حتی 10 سال نیست و باید سال های بیشماری را کار کنید تا در بتوانید در این هنر به کمال برسید. اما متاسفانه در جهانی امروز هنرمندی که سال ها کوشش نموده تا هنرش را به کمال برساند، هیچ سفارش و پیشنهاد کاری ندارد. در حال حاضر تقاضا از هنرمندان خوشنویس کمتر اتفاق می افتد و سوال این است که تا زمانی که سفارشی نباشد خوشنویسان چه باید بنمایند؟

بیژنی پس از طرح این پرسش، یادآور شد: متولیان فرهنگ و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی هنرهای تجسمی در کشور است، باید برای رونق هر چه بیشتر این حوزه راهکاری پیدا و برنامه ریزی نمایند. اگر در حوزه موسیقی درنگ می کردیم و برخی از سازها را به ثبت ملی نمی رساندیم یا در یونسکو به ثبت نمی کردیم، این سازها که در ایران متولد شده اند به نام کشورهای دیگر ثبت می شد.

به گزارش ایسنا، مشهورترین اثر بیژن بیژنی در حوزه موسیقی آهنگ نهانخانهٔ دل است که بازخوانی ترانه خراسانی نوایی نوایی غلامعلی پورعطایی است.

افسانه سرزمین پدری ام با آهنگسازی ارسلان کامکار (1367) و آینه در آینه با آهنگسازی کامبیز روشن روان (1370) از دیگر کارهای این هنرمند در مقام خواننده است.

گروه آبان: گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

مجله کامسا: مجله کامسا | آخرین اخبار و مقالات طراحی لباس

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 56602

به "تبادل نظر با بیژن بیژنی درباره خوشنویسی با گریزی به موسیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادل نظر با بیژن بیژنی درباره خوشنویسی با گریزی به موسیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید