هفته آینده پرسپولیس خودش را به فرابورس معرفی می کند، دیگر کسی در استقلال و پرسپولیس خارج از قانون نمی تواند قرارداد ببندد

به گزارش مهسان بلاگ، ابوالقاسم شمسی جامخانه گفت: از ایندر باشگاه استقلال و پرسپولیس پس قراردادها طبق استاندارد بسته می شود و خارج از قانون کسی نمی تواند اقدام کند.

هفته آینده پرسپولیس خودش را به فرابورس معرفی می کند، دیگر کسی در استقلال و پرسپولیس خارج از قانون نمی تواند قرارداد ببندد

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، ابوالقاسم شمسی جامخانه در مورد سیر واگذاری دو باشگاه پرطرفدار پایتخت گفت: این دو شرکت قبل از ابلاغ اجرای قانون اصل 44 در لیست واگذاری ها بود. پس از ابلاغ قانون اصل 44 در مرداد سال 87 و در پی آن ابلاغ آیین نامه اجرایی طبقه بندی بنگاه ها با تصویب دولت در شهریور ماه سال 1388 در فهرست گروه یک بنگاه ها طبقه بندی و در فهرست واگذاری ها قرار گرفت.

وی افزود: دولت در مصوبه مهرماه 90 نام دو شرکت را از گروه یک به گروه دو شرکت های مشمول واگذاری منتقل کرد و بار دیگر در مرداد 94 در مصوبه ای نام دو شرکت را فهرست واگذاری ها خارج کردد پس از سه سال و در آذر ماه 97 باردیگر نام دو شرکت در فهرست واگذاری ها قرار گرفت و به استناد بند (ه) تبصره (2) قانون بودجه سال 98 تکلیف شد وزارت اقتصاد (سازمان خصوصی سازی)، وزارت ورزش و سازمان بورس تا شهریور 98 نسبت به واگذاری دو شرکت از طریق بازار پایه فرابورس اقدام کنند.

سرمایه پرسپولیس و استقلال یک و 10 میلیون تومان بود

عضو هیات عامل و معاون شرکت ها و قیمت گذاری بنگاه های سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه قبل از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 شرایط اقتصادی دو شرکت استقلال و پرسپولیس به شکلی بود که امکان واگذاری آنها حتی از طریق مزایده هم وجود نداشت افزود: چون اطلاعات اقتصادی دو شرکت شفاف نبود و صورت های اقتصادی یا مردود شده یا عدم اظهارنظر حسابرس بود و بعضا مشروط مانده بود و بنابراین حداقل های شرایط برای واگذاری را نداشتند. ضمن آنکه سرمایه ثبتی آنها یک و ده میلیون تومان بوده است.

شمسی جامخانه با اشاره به مصوبه سال 91 هیأت وزیران در اجرای ماده 117 قانون محاسبات عمومی کشور در مورد واگذاری دو مجموعه ورزشی شهید درفشی فر به پرسپولیس و شهید مرغوب کار به تیم استقلال گفت: ابتدا هیأت تطبیق مقررات دولت با قوانین مجلس ایرادهایی بر این مصوبه گرفت که آن ایرادها بعداً رفع شد و سپس مجلس هم موافقت خود را با واگذاری این دو مجموعه به دو باشگاه گفت. با این وجود عملیات تحویل دو مجموعه ورزشی به دو باشگاه و دریافت سند رسمی تک برگ به نام دو باشگاه دارای مسائل حقوقی و ثبتی بود که این واگذاری ها انجام نمی شد.

سال 93 قرار بودفقط برند باشگاه ها و ورزشگاه های بدون سند فروخته شود

معاون سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در سال 93 تصمیم گرفته شده بود برند دو باشگاه به همراه دو مجموعه ورزشی توسط کارشناسان رسمی ارزش گذاری شود و مثلاً اگر ارزش برند پرسپولیس A بود و ارزش ورزشگاه درفشی فر B بود، مجموع ارزش باشگاه A+B به عنوان قیمت پایه در نظر گرفته می شد. در مورد باشگاه استقلال هم ارزش برند آن بعلاوه مجموعه ورزشی مرغوب کار به عنوان قیمت پایه برای فروش باشگاه استقلال در نظر گرفته می شد یعنی شرکت واگذار نمی شد و قرار بود فقط برند باشگاه ها بعلاوه مجموعه های ورزشی درفشی فر و مرغوبکار که آنهم فاقد سند بود اگذار شوند. واگذاری در آن سال بر این مبنا انجام و پس از تصویب هیات واگذاری تا مرحله عرضه و مزایده پیش رفت اما بنا به دلایلی مزایده ابطال شد.

وی افزود: پس از آن نام دو باشگاه از فهرست واگذاری ها در سال 94 خارج شد و سپس علیرغم مصوبه دولت در سال 97 مبنی بر درج نام شرکت در فهرست واگذاری ها و تکلیف مجلس در قانون بودجه 98، پیگیری ها و جلساتی برگزار و لیکن به نتیجه نرسید.

عده ای مایوس بودند و می گفتند امکان واگذاری وجود ندارد

شمسی جامخانه ادامه داد: در نیمه اول سال 98 جلسات زیادی توسط وزارت ورزش و جوانان و مسؤولان این وزارتخانه، کنندگان سازمان بورس، مجلس و سازمان خصوصی سازی برگزار گشت. بعد از برگزاری چند جلسه، صورتجلسه ای در شهریور ماه 98 تهیه و به امضای رئیس وقت کمیسیون اصل 44 ، رئیس فراکسیون ورزش مجلس، سازمان بورس، وزارت ورزش و جوانان و کننده سازمان خصوصی سازی رسید. طبق آن صورت جلسه اعلام شد که به علت ساختار اقتصادی نامناسب و سرمایه کم و زیان انباشته قابل توجه و نداشتن سند مالکیت دو مجموعه ورزشی به نام دو شرکت استقلال و پرسپولیس به دلیل مسائل حقوقی و ثبتی و همچنین مسائل اقتصادی و عدم شفافیت، دو باشگاه قابلیت عرضه در فرابورس را ندارند و انجام این واگذاری منوط شد به اجرای اصلاحات اساسی در صورت های اقتصادی دو باشگاه و اصلاح ساختار اقتصادی. در آن زمان عده ای کاملا مایوس بودند و می گفتند امکان واگذاری وجود ندارد.

برگزاری جلسات هفتگی به ریاست وزیر ورزش و جوانان

عضو هیات عامل و معاون شرکت ها و قیمت گذاری بنگاه های سازمان خصوصی سازی با بیان این موضوع که برای اجرای صورت جلسه مزبور از مهر 98 سازمان خصوصی سازی با همکاری وزارت ورزش و جوانان، سازمان بورس، شرکت فرابورس و مدیران دو باشگاه موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس را پیگیری شد افزود: در شش ماهه دوم سال 98 جلسات هفتگی در سازمان خصوصی سازی برگزار می شد، در یک جلسه هم خود وزیر ورزش و جوانان به دلیل اهمیت موضوع حاضر شد. در بیشتر جلسات سه نفر از معاونان وزیر ورزش و جوانان و مدیران عامل دو باشگاه حضور داشتند. در نیمه اول سال 99 و پس از تصویب برنامه واگذاری دو باشگاه در جلسه 18 فروردین 99جلسات هفتگی به ریاست وزیر محترم ورزش و جوانان برگزار گشت و نتیجه اقدامات و پیگیری ها با توجه به حساسیت موضوع و پیگیری اعضا محترم واگذاری به صورت هفتگی به وزیر محترم اقتصاد گزارش می شد و وزیر اقتصاد هم با راهنمایی های کارکردی ، دستورات لازم را جهت تسریع در فرایند واگذاری را صادر می کرد.

چگونگی افزایش سرمایه استقلال و پرسپولیس

وی با اشاره به زیان انباشته دو باشگاه گفت: در مهرماه 98 زیان انباشته پرسپولیس 135 میلیارد تومان و سرمایه ثبت شده اش یک میلیون تومان و زیان انباشته استقلال 155 میلیارد تومان سرمایه ثبت شده اش فقط 10 میلیون تومان بود. به همین دلیل نیاز بود به سرعت اصلاح ساختار اقتصادی انجام شود و سرمایه دو شرکت افزایش یابد، راهکارش هم این بود که مصوبه سال 91 هیأت دولت در مورد واگذاری دو باشگاه درفشی فر و مرغوب کار به نام دو باشگاه عملیاتی شده و سند مالکیت به نام دو باشگاه صادر شود.

وی افزود: همچنین قرار شد برای افزایش سرمایه دو شرکت استقلال و پرسپولیس مجموعه ورزشی شهدای گمنام به پرسپولیس و کمپ ورزشی مرحوم حجازی به استقلال واگذار شود تا این چهار مجموعه ورزشی به عنوان آورده غیرنقدی دولت در راستای ماده 117 قانون محاسبات عمومی کشور به دو باشگاه سرخابی ها داده شود. این مجموعه ها توسط کارشناسان ارزیابی و گزارش توجیهی افزایش سرمایه برای دو باشگاه تهیه و نظر حسابرس گرفته شد. بعد از آن باید مجمع عمومی فوق العاده برگزار می شد بعد به تصویب هیأت واگذاری می رسد و بالاخره افزایش سرمایه دو باشگاه انجام و برای ثبت به ثبت شرکتها ارسال می شد.

معاون سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه با پیگیری های زیاد و رفع مسائل حقوقی و ثبتی نهایتا در مرداد ماه و شهریور ماه 99 سند تک برگ چهار مجموعه ورزشی بنام دو باشگاه صادر شد، افزود: باید از همکاری سازمان ثبت اسناد و وزارت راه و شهرسازی که پیگیری و مساعدت کردند و همچنین تلاش های وزیر ورزش و جوانان که شخصا برخی موضوعات را پیگیری کردند تشکر کنم.

شمسی جامخانه با بیان اینکه ارزشگذاری سرمایه دو باشگاه توسط کارشناسان دادگستری انجام شد افزود: سرمایه باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس با این دو مجموعه از یک میلیون تومان به 701 میلیارد و یک میلیون تومان و باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال از 10 میلیون تومان به 719 میلیارد و 410 میلیون تومان افزایش یافت.

تلاش برای پذیرش در بازار دوم فرابورس

وی افزود: ما تلاش کردیم شرایطی فراهم شود که دو باشگاه در بازار دوم فرابورس پذیرش شوند، برای پذیرش در این بازار شرایطی لازم است که در حال حاضر آن فراهم شده است. در حال حاضر هر دو شرکت پرسپولیس و استقلال مشاور پذیرش گرفته اند برای استقلال مشاور یکی از شرکتهای تأمین سرمایه و برای باشگاه پرسپولیس هم یک شرکت کارگزاری به عنوان مشاور پذیرش انتخاب شده است. مشاور پذیرش مدارک را از دو باشگاه می گیرد، کامل می کند و مانند سایر بنگاه های اقتصادی کارهای پذیرش این دو باشگاه مانند تهیه امیدنامه، برنامه کسب و کار ، بودجه سه سال آینده ، تکمیل پرسشنامه ها، فهرست کلیه دعاوی له و علیه شرکت، تهیه اساسنامه مطابق فرمت نمونه سازمان بورس برای شرکتهای سهامی عام در حال انجام است.

پرسپولیس هفته آینده خود را به فرابورس معرفی می کند

شمسی جام خانه شرح داد: باشگاه پرسپولیس اطلاعات خود را نهایی کرده و به کارگزاری داده، مشاور پذیرش هم کارهایش را انجام داده و در سامانه فرابورس این اطلاعات پرسپولیس را بارگذاری کرده و قرار است دوشنبه هفته آینده جلسه معارفه شرکت پرسپولیس (قبل از طرح در هیأت پذیرش فرابورس) برگزار شود. در واقع هفته آینده پرسپولیس خودش را به فرابورس معرفی می کند تا به سوالات کنندگان فرابورس پاسخ دهد و پس از آنکه معارفه و تکمیل مدارک انجام شد، پرسپولیس به هیأت پذیرش می رود و بعد از آنکه پذیرش انجام شد، نماد پرسپولیس در فرابورس درج می شود و با هماهنگی سازمان بورس و فرابورس و سازمان خصوصی سازی و وزارت ورزش و جوانان زمان عرضه اولیه پرسپولیس معین می شود.

وی تاکید کرد: اساسنامه استقلال و پرسپولیس مطابق با اساسنامه فرمت نمونه سازمان بورس برای شرکتهای سهامی عام تهیه و تشریفات قانونی آن انجام و در مرحله ثبت در اداره کل ثبت شرکتها است.

آیا استقلال و پرسپولیس شفاف نیستند؟

معاون سازمان خصوصی سازی در مورد برخی ادعاها پیرامون غیرشفاف بودن قراردادهای استقلال و پرسپولیس گفت: در مورد شفافیت صورت های اقتصادی هر بنگاه، حتی آنهایی که در بازار سرمایه حضور دارند و اطلاعات صورت های اقتصادی خود را در سامانه کدال قرار می دهند، هر شرکت با توجه به موقعیت خود در بازار اول یا دوم بورس و یا بازار اول و دوم فرابورس مراحلی از شفافیت قرار دارند. همچنین هر شرکت تجاری هم دارایی دارد و هم بدهی. شما هیچ شرکتی را نمی توانید بدون بدهی پیدا کنید. در هر شرکت ترازنامه وجود دارد که در قسمت راست دارایی ها و در قسمت چپ بدهی ها و حقوق صاحبان سهام دیده می شود. استقلال و پرسپولیس هم از این قاعده مستثنی نیستتد صورت های اقتصادی تهیه شده توسط هیات مدیره شرکت توسط حسابرس مورد حسابرسی و رسیدگی قرار می گیرد. برای پرسپولیس و استقلال هم بندهای حسابرسی در گزارش زیاد است، اما زیاد بودن این بندها به معنای حل نشدن یا حل ناشدنی بودن آنها نیست و اگر از نظر اقتصادی بخواهیم در نظر بگیریم این یک امر معمولی است.

وی تاکید کرد: کمیته ریسک در پرسپولیس مستقر شده، کمیته حسابرسی و واحد پولشویی نیز مستقر شده است. استقرار سیستم بهای تمام شده با شرکت همکاران سیستم قرارداد بسته شده است و اقدامات شفاف سازی اقتصادی در حال شکل گیری است و به زودی همه شرایط فرابورس محقق می شود.

شمسی با بیان اینکه کم توجهی در دو باشگاه به واحد اقتصادی که قبلا وجود داشت، الان رفع شده افزود: قراردادها مشکل داشتند و حرف در مورد قراردادها زیاد است، از این پس قراردادها طبق استاندارد بسته می شود و خارج از قانون کسی نمی تواند اقدام کند. اگر مدیران برخلاف قانون و مقررات عمل کنند تخلف محسوب می شود و نهاد ناظر برخورد می کند.

نحوه واگذاری استقلال و پرسپولیس

وی در مورد نحوه واگذاری گفت: احتمالا در عرضه اولیه 12 درصد از سهام برای عموم مردم، 3 درصد دیگر برای صندوق های سرمایه گذاری و 3 درصد برای بازارگردان و در مجموع 18 درصد در نظر گرفته شود. همچنین 7 درصد هم تعهد می دهیم که ظرف دو ماه بصورت خرد و تدریجی عرضه شود و در مجموع تا 2 ماه 25 درصد از سهام هر یک از دو باشگاه در فرابورس عرضه می شود.

شمسی جامخانه تاکید کرد: البته این شرایط در هیأت واگذاری مطرح می شود و زمانی که مصوبه هیأت واگذاری را گرفتیم، در فرابورس عرضه اولیه صورت می گیرد. لازم است بگویم در هیأت واگذاری وزیر اقتصاد به عنوان رئیس هیأت دادگستری، وزیر ورزش و جوانان به عنوان دستگاه ذیربط و رئیس دو اتاق بازرگانی و تعاون، دو کننده مجلس به عنوان ناظر، رئیس سازمان برنامه و بودجه و کننده دادستان کل کشور حضور دارند.

معاون سازمان خصوصی با رد برخی ادعاها در مورد قراردادهای دو باشگاه با کارگزار گفت: در این قرارداد می گوید که برای هر فصل کف مبلغ پرداختی توسط اسپانسر برای پرسپولیس 110 میلیارد تومان و برای استقلال 80 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. برای استقلال قرارداد با های وب و برای پرسپولیس با شرکت آیندهه داده پرداز بسته شده. در الحاقیه شماره 4 قرارداد نیز آمده است که مبالغ قراردادها به چه نسبت هایی باید باشد. زمان شناسایی درآمد و پرداختها از 28 اردیبهشت 99 تا 30 اردیبهشت 1400 به مدت یک سال در نظر گرفته شده، یعنی در این سال حداقل 110 میلیارد تومان درآمد برای پرسپولیس از محل این قرارداد خواهد بود.

وی افزود: حالا ممکن است آیندهه داده پرداز 300 میلیارد تومان درآمد در یک سال کسب کند، در برخی از این موارد نسبت 40 به 60 در برخی 30 به 70 و در برخی موارد 45 به 55 درصد است، اما سرجمع تعهد کرده حداقل 110 میلیارد تومان به پرسپولیس بدهد. ممکن است درآمد بیشتری داشته باشد و سهم پرسپولیس از 110 میلیارد تومان هم بالاتر برود. در مورد استقلال هم مشابه این قرارداد بسته شده است.

وی در پایان گفت: پرسپولیس در دوشنبه هفته آینده یعنی 6 بهمن در فرابورس معارفه می شود و سپس در هیات پذیرش مطرح خواهد شد. باشگاه استقلال هم در مرحله ارسال مدارک برای مشاوره پذیرش است که او هم مدارک را به فرابورس می دهد و هر وقت ارسال مدارک تمام شد، فرابورس معین می شود که چه زمانی استقلال معارفه و پس از آن هم به هیأت پذیرش می رود.

گروه آبان: گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

مجله کامسا: مجله کامسا | آخرین اخبار و مقالات طراحی لباس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 75646

به "هفته آینده پرسپولیس خودش را به فرابورس معرفی می کند، دیگر کسی در استقلال و پرسپولیس خارج از قانون نمی تواند قرارداد ببندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته آینده پرسپولیس خودش را به فرابورس معرفی می کند، دیگر کسی در استقلال و پرسپولیس خارج از قانون نمی تواند قرارداد ببندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید