دردسرهای عظیم زگیل های کوچک تناسلی!

به گزارش مهسان بلاگ، ایسنا/ دکترای تخصصی زیست شناسی می گوید یک تماس پوستی ساده می تواند ویروس زگیل تناسلی را منتقل کند و تقریبا 9/99 درصد سرطان های دهانه رحم به وسیله این ویروس ایجاد می گردد.

دردسرهای عظیم زگیل های کوچک تناسلی!

حبیبه زارع درباره بیماری زگیل تناسلی مطرح کرد: متاسفانه این ویروس با وسایل جنسی هم منتقل می گردد، در واقع تماس پوستی ساده باعث انتقال این ویروس خواهد شد. باید گفت که تقریبا 9/99 درصد سرطان های دهانه رحم به وسیله این ویروس ایجاد می گردد و شما هیچ سرطانی را پیدا نمی کنید که علت آن به این خوبی پیدا شده باشد.

وی ادامه داد: تنها سرطانی که صد درصد با ویروس ارتباط دارد و می توان آن را کنترل کرد سرطان دهانه رحم است.

دکترای تخصصی زیست شناسی تاکید نمود: راه اصلی انتقال بیماری کمتر شناخته شده زگیل تناسلی، رفتارهای جنسی پر خطر است و در کشور ما قربانی اصلی آن زنان هستند.

زارع با اشاره به عفونت HPV یا زگیل تناسلی به عنوان شایع ترین عفونت منتشر شده به وسیله رابطه جنسی در جهان گفت: امروزه جوانان زیادی را در مطب های تخصصی زنان و یا کلینیک های ارولوژی مشاهده می کنیم که مبتلا به زگیل تناسلی شده و با نگرانی برای درمان مراجعه می نمایند. با این شرایط بهتر است در مورد همه بیماری ها نتیجه تحقیقات و اطلاعات لازم گفته گردد چرا که پیشگیری بهتر از درمان است و اطلاع رسانی نحوه انتقال ویروس نقش مهمی در جلوگیری از انتقال و انتشار آن دارد.

زنان تنها قربانیان زگیل تناسلی نیستند

عضو انجمن نانو دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: زنانی که همسرانشان چندین شریک جنسی دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند و اگر از بد حادثه به نوع خطرناک ویروس دچار شوند به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهند شد. هرچند زنان تنها قربانیان زگیل تناسلی نیستند و مردها هم ممکن است به این ویروس گرفتار شوند.

عضو هیئت علمی زیست شناسی دانشگاه پیغام نور بوشهر یادآور شد: پزشکان می گویند 99 درصد بیمارانی که به سرطان رحم مبتلا می شوند بدون آنکه بدانند ویروس HPv در بدن داشته اند، ویروسی که همان زگیل تناسلی است و با یک آزمایش ساده می گردد آن را مهار کرد و اتفاقا واکسن هم دارد. آدم های زیادی حتی از وجود این بیماری بی اطلاع هستند چه برسد به اینکه بدانند زگیل تناسلی واکسن دارد.

راه انتقال از تماس جنسی تا تماس پوست با پوست

دکترای تخصصی زیست شناسی اظهار کرد: تا به امروز حدود صد گونه از زگیل تناسلی شناخته شده و تقریبا 40 درصد از آن می تواند از راه تماس جنسی منتقل گردد. تا قبل از این تنها روش شناخته شده انتقال این ویروس تماس جنسی بود اما حالا پزشکان متخصص دریافته اند که تماس پوست با پوست نیز می تواند این ویروس را منتقل کند.

حبیبه زارع در رابطه با راه های انتقال این ویروس اضافه نمود: کارهایی که باعث انتقال این ویروس می گردد رفتن به اپیلاسیون و اماکن عمومی مثل استخر است که در این نقاط ممکن است دستگاه تناسلی با ویروس ارتباط مستقیم پیدا کند.

وی در مورد اپیدمیولوژی یا وسعت گسترش این ویروس در مناطق مختلف مطرح کرد: با سنجش آمار درمی یابیم که مثلا در چین 15 درصد است و از هر صد زن 15 نفر به این بیماری مبتلا هستند. در سال 2012 برای اولین بار در ایران، مطالعه ای با یاری آژانس بین المللی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺳﺮﻃﺎن انجام شد و معین شد 7/7 درصد زنان به این بیماری مبتلا هستند و جالب است بدانیم در شهرهای مذهبی که اهمیت خانواده بیشتر است و مردان به همسران قانونی خود وفادار هستند آمار این بیماری صفر گزارش شده است.

زگیل تناسلی و بروز سرطان های مختلف

عضو انجمن نانو دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد اهمیت این ویروس اعلام کرد: اول اینکه ابتلا به ویروس مثل تیپ 6 و 11 و 31 می تواند زگیل تناسلی ایجاد کند که از نظر ظاهری مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می نماید، از همه بدتر انواع پر خطر آن یعنی ویروس 18، 16، 54، 33 و 58 است که می تواند موجب ابتلا به بروز سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان پروستات، مقعد و آلت تناسلی در آقایان شوند و در هر جنس مرد و زن می تواند باعث ایجاد سرطان حلق و مری و ارگان های دیگر گردد.

این متخصص با اشاره به آمار به دست آمده از جوامعی که رفتارهای پرخطر نهادینه شده است، گفت: در میان جوامعی که بی بندو باری جنسی و فساد افسارگسیخته وجود دارد مبتلایان به این ویروس بیشتر دیده می گردد. خوشبختانه کشور ایران تا به امروز جرء کشورهایی است که میزان شیوع این بیماری در آن بالا نیست اما نمی توان کتمان کرد که نگرانی وجود ندارد برای مثال در اسپانیا به عنوان یک کشور اروپایی شیوع این بیماری از ایران کمتر است.

راه های پیشگیری از این ویروس چیست

زارع یادآور شد: مهم ترین روش پیشگیری از این ویروس اجتناب از رفتارهای پر خطر و پایبندی و وفاداری به خانواده و همسر و روش دوم واکسیناسیون است؛ اما واکسیناسون علیه هشت نوع از این ویروس ایمنی ایجاد می نماید به شرطی که این واکسن قبل از آغاز روابط جنسی تزریق گردد یعنی بهتر است در دخترهای 12 تا 26 ساله تزریق گردد ولی بعد از آن دیگر کارایی خود را از دست می دهد.

عضو هیئت علمی زیست شناسی دانشگاه پیغام نور استان بوشهر گفت: روش پیشگیری دیگر زگیل تناسلی تست پاپ اسمیر است یعنی تشخیص زودهنگام ضایعات سرطانی و ابتلا به آن که خانم ها بعد از 30 سالگی هر پنج سال می توانند این آزمایش را انجام بدهند که اگر جواب آن مثبت بود راه های کنترل بیماری آغاز می گردد اما متاسفانه در آقایان نوع پر خطر هیچ علائمی ندارد و معمولا وقتی مراجعه می نمایند که مبتلا به سرطان شده اند.

می توان جلوی رشد زگیل تناسلی را گرفت

وی در مورد اهمیت مطلعی دادن جوانان بیان نمود: نه تنها درباره زگیل تناسلی بلکه درباره همه ویروس ها و عفونت هایی که به وسیله رابطه جنسی منتقل می گردد باید به جوانان مطلعی داده گردد، بیشتر مبتلایانی که به ما مراجعه می نمایند اصلا روش محافظت از خود را نمی دانند و بنابراین وقتی مبتلا می شوند چون می دانند این بیماری انگ عظیم بی بندباری را برای آنها به همراه دارد به دلیل فشار ناشی از این مشکل افسرده می شوند و گاهی دست به خودکشی می زنند و از همه بدتر اگر افراد مبتلا به این ویروس ازدواج نمایند می توانند این ویروس را منتقل نمایند.

این دکترای زیست شناسی توصیه کرد: به ازای هر 2 یا 3 دبیرستان دخترانه باید یک مامای مدرسه داشته باشیم تا دختران ما را برای خود مراقبتی از رفتارهای پرخطر توانمند و مطلع نموده و همین طور آنها را با ایفای نقش مادری و همسری آشنا کند. درباره دبیرستان های پسرانه نیز ما می توانیم برای هر 3 یا 4 دبیرستان یک کارشناس ارشد بهداشت عمومی داشته باشیم که دوره دیده باشد و به سوالات پسران جوان پاسخ دهند و خود مراقبتی و توانمندسازی برای پیشگیری از این بیماری را به آنها آموزش دهند.

حبیبه زارع توضیح داد: زگیل تناسلی را می توان کنترل کرد و جلوی رشد آن را گرفت اما مسئله اصلی اینجاست که هنوز به طور جدی درباره این ویروس فرهنگ سازی نشده است بیشتر پزشکان و محققان به این باور رسیده اند که اگر جلوی پیشرفت این بیماری را نگیریم این بیماری روزی از ایدز هم پیشی خواهد گرفت.

گروه آبان: گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد.

مجله کامسا: مجله کامسا | آخرین اخبار و مقالات طراحی لباس

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 52432

به "دردسرهای عظیم زگیل های کوچک تناسلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای عظیم زگیل های کوچک تناسلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید